Algemene verkoopsvoorwaarden

Artikel 1 : Toepassing

Deze voorwaarden beheersen de contractuele relatie met onze opdrachtgevers. De algemene voorwaarden hebben kracht van wet tussen de partijen. Elke voorwaarde die uitgaat van de opdrachtgever moet schriftelijk worden aanvaard. Elke bestelling bij ons, ongeacht de manier waarop, impliceert dat de opdrachtgever onze algemene voorwaarden aanvaardt.

Artikel 2 : Offertes en bestellingen

2.1. Tenzij schriftelijk anders bepaald in onze bijzondere voorwaarden, zijn onze offertes 2 maanden geldig. Na deze termijn zijn wij enkel gebonden aan de prijs in de offerte als wij dat schriftelijk bevestigen.
2.2. Elke bestelling verbindt ons slechts in die mate dat wij die schriftelijk, per fax of per email hebben aanvaard.

Artikel 3 : Prijzen

3.1. Onze prijzen worden vermeld in euro, BTW niet inbegrepen. Elke wijziging van de BTW en/of elke nieuwe belasting die zou worden opgelegd tussen het ogenblik van de bestelling en de uitvoering van de prestatie, wordt doorberekend in onze honoraria.
3.2. Onze prijzen hebben enkel betrekking op de diensten beschreven in onze bijzondere voorwaarden. Als de opdrachtgever andere diensten vraagt tijdens de uitvoering van de diensten die het voorwerp zijn van de bestelling, worden die gefactureerd bovenop de prijs voorzien in onze bijzondere voorwaarden.
3.3. De kosten voor verplaatsing, overnachting en andere bijkomende kosten die niet voorzien zijn in onze bijzondere voorwaarden en die toe te schrijven zijn aan een fout van de opdrachtgever, zullen hem extra worden gefactureerd bovenop de prijs voor onze diensten.
3.4. In het geval dat het leveren van diensten onmogelijk is omdat de opdrachtgever niet vooruitziend was, behouden wij ons het recht voor om het totaal van de voorziene diensten te vorderen. Een afspraak die niet is geannuleerd binnen de 72 uur, wordt gefactureerd.
In het geval dat het onmogelijk is om diensten te leveren omwille van overmacht, worden enkel onze werkelijk gemaakte kosten gefactureerd, op basis van de lijst van onze uitgaven. Onder overmacht wordt begrepen, elke niet te voorziene situatie of gebeurtenis, onafhankelijk van de wil van de partijen en niet toe te schrijven aan een fout of nalatigheid van één van hen. In geval van overmacht verbindt elke partij er zich toe de andere partij zo snel mogelijk te verwittigen van het feit dat de diensten niet kunnen worden geleverd.

Artikel 4 : Betaling

4.1. Tenzij schriftelijk anders bepaald in onze bijzondere voorwaarden, moeten onze facturen worden betaald op onze maatschappelijke zetel ten laatste 7 dagen na de factuurdatum.
4.2. In geval van niet betaling op het ogenblik van de expertise, worden een bevestiging van terbeschikkingstelling van de documenten en een uitnodiging tot betaling naar de opdrachtgever verzonden. Het verslag en de behoorlijk betaalde factuur worden aan de aanvrager verzonden binnen de 15 dagen na de betaling van de volledige prijs.
4.3. In geval van niet betaling van een vervallen factuur, wordt de totaliteit van onze facturen aan de opdrachtgever meteen opeisbaar.
4.4. Elke onbetaalde vervallen factuur leidt van rechtswege en zonder ingebrekestelling tot een verwijlinterest van 1% per maand, als moratoriuminterest. Ze wordt bovendien van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd met een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het onbetaald gebleven bedrag, met een minimum van 75,00 €, als schadevergoeding en conventionele interest.

Artikel 5 : Modaliteiten voor de dienstverlening

5.1. Omdat de diensten ter plaatse geleverd worden, moet de opdrachtgever onze technicus vergezellen of laten vergezellen en moet hij er nauw mee samenwerken om het best mogelijke resultaat te bekomen.
5.2. De bijzondere voorwaarden voor dienstverlening omwille van de veiligheidseisen van de opdrachtgever moeten bij de bestelling worden meegedeeld.
5.3. De dienstverlening begint bij aankomst van de technicus bij de opdrachtgever. De technicus kan niet aansprakelijk worden gesteld voor een vertraging die toe te schrijven is aan de opdrachtgever of zijn personeel.
5.4. De datum en het uur van de dienstverlening worden in gemeenschappelijk akkoord met de opdrachtgever of zijn vertegenwoordiger opgesteld. De dienstverlenende technicus kan niet aansprakelijk worden gesteld voor een vertraging.
5.5. In geval de dienstverlening onmogelijk is omwille van bijzondere of uitzonderlijke omstandigheden, komen noch de offerte, noch de bestelling in het gedrang en wordt de dienstverlening in samenspraak met de opdrachtgever naar een latere datum verschoven.
5.6. Het vast bedrag « lekdetectie » is geldig voor een onderzoek van minder dan 2 uur. Bijkomende tijd wordt gefactureerd per uur.

5.7. De opdrachtgever moet de technicus spontaan inlichten over eventuele corrosieve producten die hij gebruikt heeft of die hij in zijn leidingen heeft gegoten.
5.8. Tenzij anders bepaald geeft de opdrachtgever ons de toestemming om foto’s te nemen van voorwerpen of delen van het gebouw.
5.9. De geleverde diensten bestaan uit de toepassing van een bepaald aantal gespecialiseerde technieken die in bepaalde situaties de aan- of afwezigheid van lekken aangeven, evenals hun oorzaak en plaats. Door een offerte op te stellen of een werk te aanvaarden, is de dienstverlener ten opzichte van de dienstontvanger verplicht om de beste methoden en uitrustingen aan te wenden waarover hij beschikt.
5.10. De dienstverlener waarborgt de juistheid van de meetresultaten en waarnemingsgegevens verkregen bij de uitgevoerde lekdetectie met de meet- en onderzoeksinstrumenten waarover hij beschikt. Omwille van de complexiteit van de situatie en de bestaansmogelijkheid van onbekende factoren, mag de dienstverlener echter niet het eindresultaat garanderen.
5.11 Als de lekdetectie uitgevoerd door de dienstverlener fout blijkt te zijn, moet de opdrachtgever de dienstverlener verwittigen en hem de gelegenheid bieden om nogmaals over te gaan tot een lekdetectie binnen identieke omstandigheden.

Artikel 6 : Waarborgen

6.1. De dienstverlener garandeert dat de metingen worden uitgevoerd met performant materiaal dat perfect functioneert en geijkt is. Bovendien beschikken onze technici over de vereiste deskundigheid en hebben ze de opleidingen gekregen om de meetapparatuur te bedienen en de resultaten te interpreteren.
6.2. Wij waarborgen onze klanten een volledige vertrouwelijkheid, zowel wat betreft de informatie die ons wordt meegedeeld of die we tijdens het werk krijgen als wat betreft de inhoud van het verslag, ongeacht de vorm ervan.
6.3. In sommige gevallen moeten bijzondere voorwaarden worden nageleefd om de efficiëntie van de dienstverlening te garanderen. In dat geval verbinden wij er ons toe om vooraf alle nuttige informatie aan de opdrachtgever door te geven. Desalniettemin kunnen we in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor het niet in staat zijn om de dienstverlening te leveren.

Artikel 7 : Aansprakelijkheid

7.1. De aansprakelijkheid van de dienstverlener is uitgesloten als de opdrachtgever zich niet houdt aan zijn verplichtingen vermeld in de bovenstaande paragrafen.
7.1. Door haar rechtspersoonlijkheid, is onze onderneming onafhankelijk en wil dat ook zijn om opdrachten in volledige onafhankelijkheid te kunnen uitvoeren. Deze opdrachten beperken zich tot het analyseren en nadien het informeren van de opdrachtgever over het resultaat van deze analyse. Enkel de opdrachtgever oordeelt en is verantwoordelijk voor het gebruik dat hij maakt van deze resultaten en de gevolgen van dit gebruik.
7.2. Onze dienstverlening maakt geen gebruik van fysieke interventies op de uitrustingen van de klant, dus kunnen wij niet aansprakelijk worden gesteld voor rechtstreekse of onrechtstreekse schade anders dan die ten gevolge van acties van ons personeel, zijn bedrog of zijn zware fout.
7.3. Omdat de lekdetectie nauwgezet wordt uitgevoerd als een goede huisvader, kan de onderneming niet aansprakelijk worden gesteld voor het mislukken ervan en blijft de kostprijs verschuldigd, zelfs als de detectie niet slaagt.
7.4. Lekdetectie van inbouwleidingen en ondergrondse leidingen brengen, door hun aard, onvermijdelijk verrassingen en benaderingen met zich mee waarvoor de dienstverlener niet aansprakelijk kan worden gesteld. De opdrachtgever ontslaat de onderneming van alle aansprakelijkheid ter zake.
7.5. De dienstverlener kan niet aansprakelijk worden gehouden voor eventuele schade door derden als die, ten gevolge van een verslag van een lekdetectie, zijn interventie uitstrekt tot zones die niet duidelijk zijn aangegeven in het verslag.
7.6. De contractuele aansprakelijkheid van de onderneming is in alle gevallen beperkt tot de prijs van haar interventie inzake lekdetectie, haar aansprakelijkheid is altijd beperkt tot directe en materiële schade (met uitsluiting van fysieke, morele, zuiver financiële schade, verlies van nut, immobiliteit van de onderneming, …)
7.7. In geval van overmacht wordt de dienstverlener ontslagen van zijn aansprakelijkheid voor het volledig of gedeeltelijk niet uitvoeren van zijn verplichtingen. Worden meer bepaald beschouwd als gevallen van overmacht (deze lijst is verklarend, niet beperkend) : stakingen, overstromingen, natuurschade aan gebouwen van de onderneming, defecte machine, brand, diefstal van materiaal, in gebreke blijvende leveranciers of onderaannemers en alle omstandigheden waaruit voortkomt dat de levering van goederen of diensten redelijkerwijze onmogelijk wordt.
7.8. Als de plannen as built niet spontaan worden voorgelegd door de opdrachtgever, kan de aansprakelijkheid van de dienstverlener niet worden aangesproken, ongeacht de reden.

Artikel 8 : Bevoegdheden

Elk schadegeval, rechtstreeks of onrechtstreeks gerelateerd aan onze contractuele relaties met de opdrachtgever, behoort uitsluitend tot de bevoegdheid van de hoven en rechtbanken van Brussel.